Η κρυφή διατροφική αξία του χοιρινού

Περιέχει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας με τα εννέα απαραίτητα αμινοξέα

0 16

Το χοιρινό κρέας περιλαμβάνει και άπαχα και υπερβολικά λιπαρά τμήματα, η κατανάλωσή του στην Ελλάδα έχει μειωθεί τα τελευταία 50 χρόνια με την άνοδο του βοδινού κρέατος, αλλά έχει υψηλή διατροφική αξία.

Το χοιρινό περιέχει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας με τα εννέα απαραίτητα αμινοξέα, τα οποία δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του ο οργανισμός και πρέπει να τα προσλάβει από τρόφιμα. Περιέχει πρωτεΐνες με υψηλή διατροφική αξία.

Το χοιρινό κρέας είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σίδηρο, ψευδάργυρο και σελήνιο, ιχνοστοιχεία ωφέλιμα για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Πώς να ξεχωρίζετε τα άπαχα από τα λιπαρά τμήματα του χοιρινού κρέατος

Πόσο βλαβερό είναι άραγε το λίπος που έχει; Το λίπος του χοιρινού κρέατος είναι ορατό και μπορεί εύκολα να αφαιρεθεί μετά το μαγείρεμα, σε αντίθεση με το λίπος του μοσχαρίσιου κρέατος το οποίο είναι κυρίως ενδομυϊκό και δεν μπορεί να αφαιρεθεί. Η περιεκτικότητα σε λίπος στο χοιρινό ποικίλλει ανάλογα με το είδος του ζώου αλλά και με το κομμάτι του κρέατος που επιλέγουμε.

Τα πλέον άπαχα κομμάτια του χοιρινού κρέατος είναι το φιλέτο του, αυτό δηλαδή που ονομάζουμε ψαρονέφρι, καθώς και ορισμένα κομμάτια από το μπούτι, καθαρισμένα όσο γίνεται καλύτερα από το λίπος και μπριζόλες από σπάλα.

Τα λιπαρά κομμάτια του χοιρινού είναι οι μπριζόλες λαιμού, τα λουκάνικα και αλλαντικά που φτιάχνονται από αυτό. Περιέχουν έως και 50% λίπος. Τα πολύ λιπαρά κομμάτια χοιρινού και παράγωγα είναι οι πανσέτες και μπέικον, που περιέχει πάνω από 50% κορεσμένο λίπος.

Άραγε αξίζει να τρώμε ψαρονέφρι, µοσχαρίσιο φιλέτο ή φιλέτο κοτόπουλου; Tο µοσχάρι περιέχει διπλάσιο σίδηρο και ψευδάργυρο (2,1 mg και 4,3 mg ανά 100 γρ. έναντι 1 mg και 2,4 mg για το ψαρονέφρι), έχει όµως διπλάσιο λίπος: ενδεικτικά, το φιλέτο, το πλέον άπαχο µέρος του µοσχαριού, έχει 7,8/100 γρ. έναντι 3,2/100 γρ. που έχει το ψαρονέφρι. Επίσης, περιέχει σηµαντικά λιγότερο σελήνιο (5,4 mg έναντι 12 mg στο ψαρονέφρι).

Ποια είναι η διατροφική αξία του χοιρινού & ποια τα κυριότερα θρεπτικά συστατικά του

Πρακτικά, αυτό σηµαίνει πως το µοσχάρι θεωρείται µεν ιδανικό για τη διατροφή των µικρών παιδιών, στα οποία η πρόσληψη σιδήρου είναι πολύ σηµαντική, όµως η υψηλή περιεκτικότητα του ψαρονεφριού σε σελήνιο, στοιχείο που θεωρείται ότι έχει αντιγηραντική και αντικαρκινική δράση και συµβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, σε συνδυασµό µε τη χαµηλή λιποπεριεκτικότητα, το καθιστά καταλληλότερο για τη διατροφή ενός ενηλίκου σε σχέση µε το µοσχαρίσιο: ένας υγιής ενήλικος που καταναλώνει κόκκινο κρέας µία φορά την εβδοµάδα είναι καλύτερα να επιλέγει εναλλάξ ψαρονέφρι και µοσχάρι, παρά συνεχώς µοσχάρι.

Ωστόσο, αµφότερα περιέχουν σίδηρο υψηλής βιοδιαθεσιµότητας, δηλαδή χρησιµοποιείται από τον οργανισµό σε υψηλό ποσοστό. Ως προς τις θερμίδες, ανά 100 γρ. το µοσχαρίσιο φιλέτο αποδίδει 109 θερµίδες, ενώ το ψαρονέφρι 105 θερμίδες!

Το ψαρονέφρι έχει ακόμη λιγότερο λίπος ακόµη και από το κοτόπουλο: σε πρόσφατη έρευνα των πανεπιστηµίων του Ουισκόνσιν και του Mέριλαντ, µετρήθηκε ότι 100 γραμμάρια ψαρονέφρι περιέχουν 3,5 γραμμάρια λίπος, ενώ η αντίστοιχη ποσότητα φιλέτου από στήθος κοτόπουλου περιέχει 3,53 γραμμάρια λίπος. Η διαφορά είναι απειροελάχιστη, όµως το γεγονός παραµένει: το ψαρονέφρι έχει λιγότερο λίπος ακόµη και από το κοτόπουλο!

Κάνε εγγραφή και ενημερώσου αυτόματα για ό,τι νέο δημοσιεύεται!

Η ιστοσελίδα memetro.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησής σας. Αποδέχομαι Περισσότερα