Δίαιτα τύπου Keto: Μύθοι και αλήθειες

Έχει υποστηρικτές και πολέμιους, θαυμαστά οφέλη στην υγεία, μα και ανεπιθύμητες επιπλοκές κατά περιπτώσεις

0 73

Τον τελευταίο καιρό έχει προκύψει ως μόδα ή ως εναλλακτικός τρόπος δίαιτας η δίαιτα τύπου Keto ή διαφορετικά, κετογονική δίαιτα.

Όλο και περισσότερα άτομα έχουν αρχίσει να είναι ενήμερα για τη σωματική διαδικασία που λέγεται κέτωση.

Τι είναι η κέτωση

  • Η κέτωση προτείνεται από τις δίαιτες τύπου Keto, που αλλιώς ονομάζονται κετογονικές. Η συγκέντρωση ουσιών στο αίμα που λέγονται κετόνες ή κετονικά σωμάτια προκαλεί τη λεγόμενη κέτωση.

Οι κετόνες είναι προϊόντα που προέρχονται από την διάσπαση του λίπους στο συκώτι. Αυτό συμβαίνει, όταν η διαθέσιμη συγκέντρωση γλυκόζης στα κύτταρα είναι πολύ μικρή και ο οργανισμός αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το λίπος ως αποκλειστική πηγή καυσίμου.

  • Κετογονική δίαιτα είναι η δίαιτα που δημιουργεί στον οργανισμό μια ειδική μεταβολική κατάσταση που λέγεται κέτωση. Η κέτωση που προκαλείται από εξειδικευμένη διατροφή αποκαλείται διατροφική κέτωση και ουσιαστικά, αποτελεί μια εσωτερική διαδικασία του οργανισμού μέγιστης καύσης λίπους.

Οι λόγοι που διχάζει η δίαιτα τύπου Keto

Η κετογονική δίαιτα έχει αρχίσει να είναι πολύ διαδεδομένη σε πολλές χώρες, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία.

Πολεμάται ωστόσο από διαιτολόγους του κυρίαρχου παραδείγματος διατροφής, καθότι αποκλείει ολόκληρες ομάδες τροφίμων. Ο συγκεκριμένο αποκλεισμός κατηγοριών τροφής θεωρείται από τους πολέμιους ως χημική διεργασία που εξ ορισμού αποκλείει τον φυσικό τρόπο απώλειας βάρους. Οι υποστηρικτές θεωρούν, από την άλλη, ότι οι συγκεκριμένοι αποκλεισμοί γίνονται προσωρινά ώστε να εκκινήσει η διαδικασία της μέγιστης καύσης λίπους.

Οι θιασώτες και υποστηρικτές της κετογονικής δίαιτας βασίζονται στους αυστηρούς της κανόνες (αυτούς που οι υπόλοιποι κατακρίνουν) για να τονίσουν: Η κετογονική δίαιτα έχει πολύ συγκεκριμένους και αυστηρούς κανόνες, που αν τηρηθούν δεν υπάρχει αστοχία στο αδυνάτισμα κι όσοι δεν είχαν απώλεια βάρους ακολουθώντας κετογονική δίαιτα είναι επειδή δεν κατάφεραν να την εφαρμόσουν.

Οι θεραπευτικές ιδιότητες της κετογονικής δίαιτας

Παρά τις εις βάρος της αντιδράσεις, η κετογονική δίαιτα θεωρείται κατάλληλη για ολόκληρη την γκάμα διαταραχών λίπους, από την κυτταρίτιδα, έως την νοσογόνο παχυσακία. Κι ακόμη, οι θεραπευτικές της δράσεις δεν περιορίζονται στο αδυνάτισμα. Έχει κλινικά αποδειχθεί ότι άτομα που ακολούθησαν κετογονική δίαιτα είδαν θεραπευτικές ιδιότητες εις βάρος νόσων όπως: η νόσος Alzheimer, η αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση, ο αυτισμός, ο καρκίνος, οι ημικρανίες, τα εγκεφαλικά τραύματα, ο χρόνιος σκελετικός πόνος, η νόσος του Parkinson, οι διαταραχές ύπνου.

Ιστορικά στοιχεία:

Η κετογονική δίαιτα εισήχθη από τους σύγχρονους γιατρούς ως απομίμηση του μεταβολισμού της νηστείας, στη θεραπεία για την επιληψία τη δεκαετία του 1920. Για 2 δεκαετίες αυτή η θεραπεία με κετογονική διατροφή χρησιμοποιήθηκε ευρέως, αλλά με τη σύγχρονη θεραπεία αντιεπιληπτικών φαρμάκων η χρήση της, μειώθηκε δραματικά.

Η δίαιτα που χρησιμοποιήθηκε για τη θεραπεία της επιληψίας ονομάστηκε Κλασική Κετογονική Δίαιτα, συντομογραφικά CKD. Είναι η δίαιτα που περιέχει μια αναλογία 4 προς 1 μεταξύ λιπαρών και πρωτεϊνών/υδατανθράκων.

Τι δεν τρώμε στη δίαιτα τύπου Keto

Η υψηλή αναλογία λίπους στη διατροφή επιτυγχάνεται με τον αποκλεισμό τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, όπως αμυλούχα φρούτα και λαχανικά, ψωμί, ζυμαρικά, δημητριακά και ζάχαρη. Παράλληλα, αυξάνεται η κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, όπως ξηροί καρποί, κρέμα γάλακτος, αλλαντικά, βραστό κρέας, ωμό βούτυρο, μπέικον, λουκάνικα.

Τι προκαλείται από την υψηλή κατανάλωση λιπαρών

Η κέτωση που δημιουργείται σε αυτή την δίαιτα (CKD) είναι περισσότερο κέτωση, που προέρχεται από την υπερβολική ποσότητα λίπους που καταναλώνει ο οργανισμός.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται μια αντιδραστική άμυνα του οργανισμού, στο να κάψει το υπερβολικό λίπος που εισέρχεται σε αυτόν, που μπορεί να αγγίζει και το 80% του συνόλου των ημερήσιων θερμίδων και να προστατευτεί.

Αυτός είναι ο λόγος που η δίαιτα αυτή δεν ενδείκνυται για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας. Στην παχυσαρκία το πρόβλημα δεν είναι το λίπος της τροφής, αλλά το συσσωρρευμένο λίπος του ατόμου που έχει ανάγκη να αδυνατίσει. Το μόνο που μπορεί να προσφέρει στο αδυνάτισμα η δίαιτα τύπου Keto είναι μια πιθανή αδιόρατη τάση προς ανορεξία, που προκαλεί η κέτωση. Αν και η κλινική περίπτωση ανορεξίας αποτελεί απειροελάχιστη πιθανότητα, εντούτοις οι πολέμιοι της δίαιτας τύπου Keto χρησιμοποιούν αυτή την πιθανή παρενέργεια ως δεύτερο ανάχωμα επιχειρημάτων ενάντια στην κετογονική δίαιτα.

Μύθος οι κετο-νηστειακές δίαιτες χωρίς γυμναστική

Έχει παρατηρηθεί παγκοσμίως body builders ή άτομα που ακολούθησαν κετογονική διατροφή με στόχο τη γράμμωση, παράλληλα να εφάρμοσαν επιτυχημένα πρόγραμμα πολλών ωρών (από 6 και άνω) στο γυμναστήριο σε εβδομαδιαία βάση και να κατάφεραν όντως να αυξήσουν τους μύες τους.

Το να σπρώχνει κανείς άτομα που έχουν μειώσει την καθημερινή σωματική τους δραστηριότητα σε απειροελάχιστα επίπεδα προς την κετογονική δίαιτα, δεν φαίνεται να φέρνει αποτελέσματα. Η τάση αυτή ξεκίνησε από τις βορειοδυτικές ΗΠΑ και ακολουθήθηκε από body builders, αθλητές μαχητικών αθλημάτων (από πάλη έως kick boxing και ΜΜΑ) και personal trainers.

Ωστόσο, κετο-νηστειακές δίαιτες πρέπει να γίνονται μόνο με σοβαρή ιατρική παρακολούθηση. Παγκοσμίως έχουν καθιερωθεί σχετικά ιατρικά πρωτόκολλα. Βλέπετε, η σύγχρονη ιατρική, παρά τα αντιθέτως λεγόμενα, έχει κατανοήσει πλήρως τους μηχανισμούς και την δράση της κέτωσης. Με τη δράση της ασχολούνται όμως ελάχιστοι γιατροί.

Η κετογονική δίαιτα είναι μια θεραπευτική δίαιτα

Η κετογονική δίαιτα είναι μια θεραπευτική δίαιτα. Το κλειδί της κατανόησης είναι ότι, η δράση της προέρχεται από την κέτωση και η κέτωση προέρχεται από τον περιορισμό και μόνο του υδατάνθρακα και όχι από την αύξηση των λιπαρών της τροφής.

Ως θεραπευτική δίαιτα, ορίζεται μια τροποποιητική δίαιτα που δημιουργεί ιδιαίτερες συνθήκες στον οργανισμό μας και η οποία έχει περιορισμένο χρόνο δράσης και διακόπτεται με την βελτίωση αυτού που την εφαρμόζει.

Σε ό,τι αφορά τις περιπτώσεις παχυσαρκίας, ισχύει πολύ πιο στενά η δέσμευση του χρόνου: Πρόκειται δηλαδή για την βαθιά κατανόηση ότι η κετογονική δίαιτα δεν είναι μια δίαιτα που θα πρέπει να υιοθετήσουμε ως τρόπο ζωής, αλλά θα την χρησιμοποιήσουμε μόνο παροδικά (όσο μπορεί να επεκταθεί ο παροδικός χρόνος ως προς την επίτευξη του στόχου) για την επίλυση του προβλήματος του βάρους και του περιττού λίπους.

Η κατάλληλη κετο-νηστειακή δίαιτα: Σύντομη και χαμηλή σε λιπαρά

Κετο-νηστειακή δίαιτα είναι δίαιτα χαμηλή, τόσο σε υδατάνθρακα όσο και στα λιπαρά, που εγγυάται ότι η κέτωση οφείλεται στο λίπος του οργανισμού που καίγεται και όχι στο λίπος της τροφής που καταναλώνει το άτομο που την εφαρμόζει.

Έχοντας την δυνατότητα του πλήρη ελέγχου της κέτωσης που δημιουργεί το κάθε άτομο αλλά και την δυναμική της δίαιτας, είναι δυνατό να ενεργοποιήσει την καύση λίπους στον βαθμό που επιθυμεί. Αυτό το μέτρο κετο-νηστειακής δίαιτας εγγυάται την ασφάλεια και την ακεραιότητα των δεικτών ζωής του ατόμου.

Τα προγράμματα κετο-νηστειακής δίαιτας πρέπει να είναι μικρής διάρκειας: Ολίγων -μέχρι 15- ημερών και η αποτελεσματικότητα φέρνει μείωση περίπου 7 με 10% του βάρους στο διάστημα αυτό.

Η συγκεκριμένη σύντομη κετο-νηστειακή δίαιτα αφορά όλες τις κατηγορίες διαταραχής βάρους και λίπους, ακόμα και την κυτταρίτιδα. Η διάρκεια και αυτή εξατομικεύεται ανάλογα με τα δεδομένα του κάθε ανθρώπου. Ουσιαστικά, πρόκειται για την ιδανική λύση για άτομα που χρειάζονται μια πολύ γρήγορη απώλεια λίπους και βάρους. Λόγοι που θα μπορούσαν να στρέψουν τα άτομα στην επιλογή της συγκεκριμένης δίαιτας μπορεί να είναι λόγοι υγείας, ευεξίας αλλά και αισθητικής.

Απαγορευτικές οι δίαιτες τύπου Keto σε άτομα με υψηλό σάκχαρο ή χρόνια κόπωση

Η διατροφική κέτωση που προκαλείται από μια αυθεντική κετογονική δίαιτα δεν θα πρέπει να συγχέεται με την διαβητική κετοξέωση που είναι μια επικίνδυνη και απειλητική για την ζωή μεταβολική κατάσταση, που συμβαίνει στους διαβητικούς Τύπου 1 με αρρύθμιστο διαβήτη, όπου συνυπάρχουν ταυτόχρονα οξέωση, υψηλό σάκχαρο και κέτωση.

Κατά την εφαρμογή μια κετογονικής δίαιτας είναι επίσης πιθανό να εμφανίσουμε στην φάση προσαρμογής στην κέτωση συμπτώματα όπως: Κόπωση, αδυναμία, ζάλη, ναυτία, έμετο, πονοκέφαλο, ευέξαπτη αντίδραση, δυσοσμία αναπνοής, και υπογλυκαιμία.

Οι επιπλοκές αυτές συνήθως εξαλείφονται αρκετά εύκολα. Στην πραγματικότητα, οφείλονται στην φάση της απότομης αλλαγής του μεταβολισμού. Με μια σωστή προετοιμασία και με τις σωστές ρυθμίσεις σπάνια εμφανίζονται αλλά και ρυθμίζονται άμεσα από τον ιατρό με εμπειρία επί του θέματος. Επίσης, είναι αραιή η εμφάνισή τους σε μικρής διάρκειας κετογονικές δίαιτες.

Τα προβλήματα αρχίζουν να εμφανίζονται στα μεγάλης διάρκειας προγράμματα και ιδίως σε αυτά με τα πολλά λιπαρά. Είναι πιθανό τα άτομα που υπόκεινται σε πολύμηνη κέτωση να εμφανίσουν: Πολυουρία, αφυδάτωση, υποκαλιαιμία, υπονατριαιμία, υπερουριχαιμία, υπερασβεστιουρία, ανεπάρκεια ιχνοστοιχείων και βιταμινών, νεφρολιθίαση, αύξηση LDL και αύξηση χοληστερόλης.

Οφέλη από δίαιτα τύπου Keto

Η σωστή διαιτητική παρακολούθηση, με συχνή επικουρική ιατρική φροντίδα, καθ’ όλη τη διάρκεια της θεραπείας, μαζί με πιθανή κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, μπορούν να εξαλείψουν τα προβλήματα. Ο οργανισμός μπορεί να συνέλθει από αρνητικά συμπτώματα ως επιπλοκές της εφαρμογής κέτωσης μέσα σε 3 με 10 ημέρες.

Ωστόσο, η δίαιτα τύπου Keto είναι ικανή να φέρει μεγάλα οφέλη στην υγεία, όπως: Ραγδαία μείωση λιπώδους ιστού, ραγδαία μείωση σωματικού βάρους, μείωση της αντίστασης της ινσουλίνης, μείωση επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, κατάργηση αισθήματος πείνας και βουλιμίας, βέλτιστη ψυχική διάθεση, μείωση συμπτωμάτων φλεγμονής, μείωση αρτηριακής πίεσης, μείωση καρδιακού ρυθμού, μείωση τριγλυκεριδίων, αύξηση “καλής” χοληστερίνης (HDL), μείωση “κακής” χοληστερίνης (LDL).

Κάνε εγγραφή και ενημερώσου αυτόματα για ό,τι νέο δημοσιεύεται!

Η ιστοσελίδα memetro.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησής σας. Αποδέχομαι Περισσότερα