Το Instagram ορίζει πια την ευτυχία των νέων

Ευτυχία για μερικά likes. Πραγματικότητα ή ψέμα;

0 20

Μικρές και σημαντικές δόσεις ευτυχίας είναι ικανό να χαρίσει το Instagram στους νέους χρήστες, από 14 έως 30 ετών. Μπαίνει ο χρήστης στην εφαρμογή του Instagram και νιώθει ευτυχισμένος από μικρά πράγματα: Επειδή μπήκε, επειδή σκρόλαρε, επειδή βρήκε αυτό που έψαχνε. Επειδή πήρε ένα like ή επειδή τον έκανε follow (ακολούθησε) ένα συγκεκριμένο άτομο, ή πολλά άτομα ταυτόχρονα.

Ο Μποντριγιάρ έλεγε ότι η πραγματικότητα δεν είναι μία και έχει να κάνει με την οπτική γωνία που τη βλέπουμε. Ο Σωκράτης έλεγε ότι υπάρχει αλήθεια και μάλιστα, η αλήθεια που υπάρχει είναι μία και μπορούμε να τη βρούμε με την εκμαιευτική μέθοδο. Είναι όμως αλήθεια η πραγματικότητα;

Ο ευδαιμονισμός

Στο σύγχρονο δυτικό κόσμο, κυριαρχεί η τάση για ευτυχία και μάλιστα, για το κυνήγι της ευτυχίας έχουν γραφτεί βιβλία και θεατρικές παραστάσεις. Ο ευδαιμονισμός είναι η φιλοσοφική θεώρηση που υποστηρίζει ότι η κατάκτηση της ευτυχίας είναι ο σκοπός της ζωής του κάθε ανθρώπου. Για τον ευδαιμονισμό, η ευτυχία είναι η απόλυτη αλήθεια. Κατακτάς την απόλυτη αλήθεια όταν βρεις την ευτυχία στην πραγματικότητα. Ποια πραγματικότητα όμως από όλες προσφέρει ανείπωτη ευτυχία; Και πώς ορίζεται η ευτυχία που βιώνει το άτομο, στην πραγματικότητα;

Το Instagram έχει αφαιρέσει τη δυνατότητα να κάνει like ο χρήστης σε 6 χώρες: Ιρλανδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Βραζιλία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία. Στον Καναδά, μια έβδομη χώρα, αρκετά μεγάλη κι επιδραστική, δεν επιτρεπόταν ποτέ το like στο Instagram!

  • Οι αντιδράσεις των χρηστών, όταν αφαιρέθηκε αρχικά η λειτουργία του like, ήταν ακραίες. Ήταν αντιδράσεις εθισμού. Ήταν αντιδράσεις “χάνεται ο κόσμος κάτω από τα πόδια μου”. Γιατί τόσοι άνθρωποι στενοχωρήθηκαν που θα έχαναν τα likes; Η απάντησή είναι ότι το Instagram δεν είναι πια απλώς μια ιστοσελίδα και μια εφαρμογή όπου οι άνθρωποι μοιράζονται στιγμές από τη ζωή τους. Είναι εργαλείο για να δείξουν -και να αποδείξουν- την ευτυχία τους.

Πρέπει να έχουμε μια συγκεκριμένη ομορφιά και να ταιριάζουμε σε συγκεκριμένα κουτάκια. Προσωπικά δεν πειράζω τις φωτογραφίες μου, με εξαίρεση το φως ή την ποιότητα. Αυτή είναι μιας μορφής αντίσταση, θεωρώ. Το Instagram υποστηρίζει ένα σύστημα μόνο και μόνο επειδή υπάρχει και βασιλεύει“, θεωρεί μια 21χρονη Σκωτσέζα φοιτήτρια. Όχι, στη Σκωτία δεν έχει προγραμματιστει ακόμη να αφαιρεθούν τα likes από την εφαρμογή του Instagram.

Τα πρότυπα του Instagram: Επεξεργασία φωτογραφία, ευτυχία, influencers, διαφήμιση

Η μη επεξεργασία φωτογραφίας που θα ανέβει σε λογαριασμό του Instagram είναι πράξη επαναστατική! Έρευνες από στατιστικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ίδια η εφαρμογή έδειξε ότι οι φωτογραφίες που ανεβαίνουν και έχουν προηγουμένως υποστεί επεξεργασία είναι 97,3%! Το Instagram επιβάλλει συγκεκριμένα πρότυπα.

  • Πράγματι, το hashtag #happy (#ευτυχισμένος) είναι το πιο δημοφιλές στο Instagram. Στο τέλος του Αυγούστου 2019, είχαν ανέβει πάνω από 538.000.000 αναρτήσεις με το συγκεκριμένο hashtag!
  • Επίσης, πάνω από 39% των λογαριασμών στο Instagram ανήκουν σε influencers, οι οποίοι βασίζονται στην πλατφόρμα ως πηγή εισοδήματος. Σε ολόκληρο το 2018, οι διαφημιστές σε όλον τον κόσμο ξόδεψαν 1.450.000.000 ευρώ σε διαφημίσεις στο Instagram!

Instagram: Φτιάχνοντας μια ψεύτικη ευτυχία

Τροποποιώντας το φωτογραφικό περιεχόμενο που θα ανεβάσουμε στο Instagram, τροποποιούμε τον τρόπο που φωτίζεται η ζωή μας. “Το Instagram είναι ένας μηχανισμός αναγνώρισης. Αν δεν είσαι αρεστός στα social media σημαίνει ότι δεν είσαι αρεστός γενικά”, λέει ο επιστήμονας πολιτικής οικονομίας, Γουίλ Ντέιβις.

Οι νέοι τροποποιούν και επεξεργάζονται το περιεχόμενο που ανεβάζουν στο Instagram, με στόχο την αποδοχή. Η συγκεκριμένη αποδοχή λειτουργεί στιγμιαία ως επιβεβαίωσης της κατάστασης ευτυχίας που διακηρύττουν ότι βιώνουν. Πράγματι, έχει επιβεβαιωθεί από κλινικές έρευνες ότι τα likes σε μια δημοσίευση σε social media εφαρμογές γενικότερα ανεβάζουν τα επίπεδα ντοπαμίνης στον οργανισμό.

Ωστόσο, αν ο στόχος δεν επιτυγχάνεται, τότε τα επίπεδα ντοπαμίνης πέφτουν και νιώθουν πεσμένοι. Η διαδικασία γίνεται εθιστική. Οι χρήστες προσπαθούν να προκαλέσουν ακόμη πιο απεγνωσμένα την αποδοχή στο αμέσως επόμενο στάδιο. Η αποδοχή στα social media μπορεί να μοιάζει με ευτυχία αλλά η τελική επίδρασή της είναι πολύ διαφορετική από την αληθινή ευτυχία, την έλξη ή τον σεβασμό. Κι αυτό αφορά την αδιαπραγμάτευτη αλήθεια που γνωρίζουν οι ίδιοι οι χρήστες: Ότι δηλαδή έχουν επεξεργαστεί τις στιγμές που βίωσαν. Μετά την πρόσκαιρη χαρά της αποδοχής, έρχονται τα επόμενα συναισθήματα που φέρνουν στο μυαλό τη σκέψη ότι η αποδοχή δεν ήρθε για την πραγματική ζωή τους.

Η ενασχόληση με το Instagram είναι ενασχόληση με έναν κόσμο εικόνων και αντικειμενοποίησης. Όσα likes κι αν πάρεις, στο τέλος θα νιώθεις ανεπαρκής“, λέει φημισμένος Αμερικανός ψυχολόγος.

Η διαφήμιση που κατακλύζει το Instagram

Η διάδρασή των ανθρώπων που χρησιμοποιούν καθημερινά το Instagram μοιάζει όλο και λιγότερο με πραγματικές κοινωνικές ανταλλαγές και περισσότερο είναι διάδραση με άλλες καταναλωτικές βιομηχανίες, που βασίζονται στην υπόθεση ότι δεν είμαστε ικανοποιημένοι και θα συνεχίσουμε να καταναλώνουμε μέχρι να γίνουμε.

Συν τοις άλλοις, οι χρήστες του Instagram αρχίζουν και εξοικειώνονται με την εικόνα της αφθονίας προϊόντων και υπηρεσιών που κατακλύζουν καθημερινά το timeline τους ως διαφημιστικές τοποθετήσεις. Αυτή η παρατήρηση μπορεί από μόνη της να είναι αθώα. “Το να χαζεύεις στο Instagram είναι σαν να κοιτάζεις ένα άδειο ψυγείο, κοιτάς και ξανακοιτάς αλλά δεν αλλάζει”, είπε αφοπλιστικά μια ερασιτέχνις Ισπανίδα ζωγράφος. Μπορεί όμως το ίδιο πιθανά και να γεμίσει αρνητικά συναισθήματα κατωτερότητας του χρήστες που νιώθουν ότι δεν μπορούν να αποκτήσουν όσα τους διαφημίζονται.

Το κυνήγι της ευτυχίας και η αποτυχία

Το Instagram θρέφει μια παλιά ιδέα-φενάκη: Ότι δηλαδή η ευτυχία είναι γραμμική και δεν επιδέχεται εξωτερικές επιρροές, ούτε έχει βαθμίδες: Είτε είσαι ευτυχισμένος με τον τρόπο που πρέπει, είτε δεν είσαι καθόλου.

Και εδώ έρχεται να συνεπικουρήσει το αδιέξοδο ένα δεύτερο ψέμα: Εκείνο που ισχυρίζεται ότι η ψυχική ευημερία και η κατάκτηση της ευτυχίας εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από το ίδιο το άτομο ατομικά. Άρα αν κάποιος δεν τα -έχει- καταφέρει, είναι αυτομάτως αποτυχημένος…

Η διαφημιστική βιομηχανία συστήνει στους ανθρώπους αγορές για να αντιμετωπίσουν τα αρνητικά συναισθήματα και να νιώσουν ευτυχισμένοι: Αγόρασε βιβλία, podcasts, παιχνιδομηχανές, μηχανήματα γυμναστικής, συμπληρώματα διατροφής, ακόμη και πολυτελή γεύματα, ρολόγια, λουλούδια, ρούχα ή συμμετοχή σε τυχερά παιχνίδια.

Η γενιά των γεννημένων μετά το 2007 δέχεται κριτική ως μοναχική και αδιάφορη γενιά. Είναι έτσι; Είναι οι πιτσιρικάδες αγχωμένοι και μόνοι; Τότε πώς έχουν τη μεγαλύτερη ενασχόληση με τα κοινά και καταναλώνουν τη μεγαλύτερη ποσότητα θεαμάτων (βίντεο στο YouTube, φωτογραφίες στο Facebook/Instagram); Ο τρόπος ζωής τους μεγαλώνει συνεχώς τη διαφορά μεταξύ του ποιοι είναι και του ποιοι θα ‘πρεπε -σύμφωνα με όσα τους πλασάρονται- να είναι.

Κάνε εγγραφή και ενημερώσου αυτόματα για ό,τι νέο δημοσιεύεται!

Η ιστοσελίδα memetro.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησής σας. Αποδέχομαι Περισσότερα